קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים    אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך    
מגזין הכיבוש - נושאים קשורים

עמוד הבית  חזרה הדפס  שלח לחבר

הם בכל מקום
מאת: עידו קינן
העין השביעית
14/01/2010
http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/140110_What_the_IDF_thinks_about_the_media.aspx

מדריך כיס שהוציא בית-הספר לתקשורת של דובר צה`ל מלמד את המפקדים שהעיתונאי אינו אויב, אולם מורה להם כיצד להילחם בו
להורדת המסמך


`העיתונאי אינו אויב`, מבהיר מדריך בן 27 עמודים בפורמט פנקס-כיס, המחולק למפקדי צה`ל ומתווה את ההתנהלות הרצויה שלהם ושל פקודיהם מול התקשורת בשטח. המדריך נכתב בבית-הספר הצבאי לתקשורת שבאחריות דובר צה`ל, ותפקידו להכין את אנשי הצבא למפגשים מתוכננים וספונטניים עם עיתונאים. מבין השורות מצטיירות דמותו של העיתונאי ודמותה של התקשורת כפי שהם בעיני צה`ל הרשמי.

כותרת המדריך, `הנחיות למפקד בזירה התקשורתית`, ממצבת אותו כמסמך תו`ל (תורת לחימה): התקשורת היא זירה צבאית-מבצעית, צה`ל הוא אחד הצדדים שנאבקים בתוכה, ומטרתו לנצח.

האיום מוגדר כ`מהפכה חסרת תקדים בעולם התקשורת`, שבה `ריבוי מקורות המידע, הטלוויזיה הרב-ערוצית, המרשתת (אינטרנט), הדור השלישי של הטלפון הנייד והמסרונים (אס-אמ-אס) – כל אלה יצרו זירה תקשורתית דינמית, הפועלת בקצב מהיר במיוחד ובנפח פעולה אדיר.

`התקשורת, שהיא חלק בלתי נפרד מן הזירה המבצעית, הופכת למרכיב משפיע ובעל חשיבות מכרעת`, קובע המדריך, ובזירה זו `ההשפעה על דעת הקהל הפכה לאתגר מקצועי מורכב מאי-פעם`. כפי שחיל האוויר מטפל באיומים אוויריים וחיל הים באיומים שבאים מן הים, כך חטיבת דובר צה`ל אחראית לטיפול באיומים שמגיעים מהמדיה. `אנו, בחטיבת דובר צה`ל [...] נעשה הכל כדי להכשיר את המפקדים להתמודד בזירה מבצעית רוויית תקשורת`.





העיתונאי, כאמור, אינו אויב: `הוא מבצע את תפקידו האזרחי והציבורי, יש להתייחס לשהייתו בשטח כאל עובדה קיימת`. התקשורת, לפי המדריך, מחזיקה בכוח כמו-אלוהי של אומניפרזנטיות (omnipresence): `התקשורת נמצאת כיום בכל מקום ובכל עת, והיא פועלת בכל שעות היממה ובזמן אמת`. כך, למשל, `כל טלפון נייד הוא כיום פוטנציאל למצלמה`. ועל כן `הנח כי כל אירוע צפוי להיות מתועד ומפורסם`.

גם אם אינך רואה את העיתונאי, אל תניח שהוא לא שם, כי הוא ערום מכל חיית השדה: `עיתונאים לא תמיד יזדהו בפניך!`, ואף על פי כן, `צפה מראש מה הם המקומות שבהם צפויה להיות נוכחות תקשורתית והיערך לה`.

איך מתמודדים עם האיום? `הכרה בחשיבות התקשורת`, כלומר דע את יריבך, למד את כוחותיו ואל תזלזל בו. `רכישת מיומנויות וכלים תקשורתיים` – זה הנשק. `ביצוע הנחיות בדבר מגע עם עיתונאים` – המפקד לא יברח ולא יתחמק מהתקשורת, אלא יחתור למגע.

`לרבות צירופם ליחידות השונות` – נסה להפוך את העיתונאי מצופה חיצוני ואובייקטיבי לאח לנשק, או לפחות לחבר טוב, כפי שעשה הצבא האמריקאי בעיראק כשהנהיג את נוהל `embedded journalist`, ובתרגום חופשי, `עיתונאי מוטמע`. `כתבים המצורפים לכוחות יוחתמו על טופס הסרת אחריות` (חייו של העיתונאי בסכנה, והסעיף הזה מזכיר לו שהוא תלוי בך), `ובמסגרתו יוגדרו כללי הסיקור` (הוא לא רק תלוי בך, הוא גם כפוף לחוקים שלך).

`בתקשורת אין ריק (ואקום): אם לא נספר את הסיפור, אחרים יעשו זאת`, קובע המדריך, ומצביע על חולשתה של התקשורת לחותמת `פרסום ראשון`: `כל כלי התקשורת [שואפים] להיות ראשונים בפרסום המידע לציבור`. שילוב שתי האמירות הללו מוביל את כותב המסמך למסקנה ש`כדי להשפיע על הסיפור התקשורתי, העבר לדובר צה`ל תמונות מהשטח ומידע אמין ורלבנטי, בתוך זמן קצר ובהתאם לשעון הפעילות התקשורתי`.





אין להפריע לעיתונאי בעבודתו ובוודאי שאין לפגוע בו, חוזר ומתרה המדריך, ולא רק מפני שהוא רק השליח, אלא כי כל פגיעה בו תהפוך לסיפור, וככזה, לסיפור שלילי. `אלימות מילולית או פיזית כלפי איש תקשורת אסורה בהחלט`; `לא תאיים על הכתב בכל דרך שהיא: לא במלים, לא בנשק ולא בנקיטת פעולת עונשין. אל תחסום את עדשת המצלמה של הכתב ואל תיקח ממנו את מצלמתו`.

אל תחסום את העדשה, אבל נסה להרכיב עליה פילטר ורוד. המדריך חוזר ואומר, בטקסט ובתמונות, כי תמונה שווה אלף מלים; הקלישאה הזאת אפילו מופיעה במפורש, בין מרכאות. לפיכך נקראים המפקדים לספק תמונות חיוביות. בסעיף `יוזמות תקשורתיות` נקרא המפקד `להראות עשייה, מוכנות, כשירות, השתפרות, דאגה לפרט ויישום לקחים`, ולהימנע מתמונות שליליות.

`אין לשאת כתובות וסמלים העלולים לעורר הד תקשורתי שלילי`, פוקד המדריך לצד צמד תמונות: צילום של חייל צה`ל עם קסדה שנושאת את הכיתוב `Born to Kill`, וקריקטורה ערבית של חייל ישראלי חבוש קסדה בעלת כיתוב כזה ומגן דוד מעליו, כשהוא טוחן פלסטיני בין אבני ריחיים. `התקשורת, בעיקר התקשורת העולמית, מחפשת תמונות `חזקות`, אפילו מקנטרות ומתגרות (פרובוקטיביות)`, נכתב עוד, `ולכן הימנע ככל האפשר מ`יצירת תמונות` כאלה. די בתמונה אחת כדי לגרום נזק חמור לתדמית הצבא והמדינה`.

הרוח ששורה על המדריך חיובית: אין לפגוע בחופש העיתונאי או בעיתונאי עצמו, אין ליצור מצגים שליליים, אולם המסר הכללי פוסטמודרני בעליל: לא המציאות היא הבעיה, אלא השתקפותה בתקשורת. לא את המציאות הבעייתית יש למנוע, אלא את חשיפתה. בקרוב בדובר צה`ל: מש`ק פוטושופ?
לראש הדף
להורדת המסמך

להורדת `הנחיות למפקד בזירה התקשורתית`

עב
קישורים למאמרים האחרונים בנושא

נגד המתווה האכזרי! לקבל פליטים מאוקראינה מיד וללא הגבלות!י
ביאטה, אני והסרטן
מאדם קלר - מסר אישי על אבל קשה וכואב ועל התגברות