קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים    אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך    
מגזין הכיבוש - חיים תחת כיבוש

עמוד הבית  חזרה הדפס  שלח לחבר

ההיסטוריה לפי מערכת החינוך הישראלית
nrg
עפר שלח
20.05.10
http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/108/664.html?hp=1&loc=29&tmp=8885




יחד עם אנגלית, היסטוריה היא בעיניי המקצוע החשוב ביותר הנלמד בבית הספר עם כל הכבוד למתמטיקה, ואני מאוד אוהב מתמטיקה, היא לא ממש שימושית לחיים. התודעה של התלמיד, לעומת זאת, תקבע את חייו.

ואם יש לכם ילדים שלומדים לבחינות הבגרות בהיסטוריה שייערכו הקיץ, קחו לכם רגע והציצו בספרי הלימוד שלהם. או שתלכו לאינטרנט, ותיכנסו שם לשאלונים של הבחינות האחרונות, למשל בגרות חורף 2010. כל מה שאתם רוצים לדעת על התודעה הישראלית הקורבנית, המכונסת בעצמה והמצטמצמת לכדי נקודה, נמצא שם.

שתי בחינות חובה בהיסטוריה נערכו בחורף האחרון: האחת (חלק א) הוקדשה כולה לענייני יהודים. הופיעו בה שאלות חשובות על הרצל והצהרת בלפור, הספר הלבן והמרד הערבי הגדול. חלק גדול במיוחד עסק באנטישמיות ובשנאת יהודים.

מעניינת הרבה יותר היא בחינת חלק ב`, שבה מופיעות גם שאלות במה שפעם היה נהוג לכנות `היסטוריה כללית`. לרוב המדינות המוזכרות בה - ברית המועצות, פולין, צרפת וארצות הברית - מוקדשות ארבע שאלות, שתיים כלליות ושתיים בענייני יהודים. מה שאמור הילד שלכם לדעת על המעצמה המובילה במאה העשרים, למשל, מסתכם בשאלה `האם התממשו ציפיות המהגרים היהודים לארצות הברית לשינוי בעתיד ילדיהם `.

כשמגיעים לגרמניה או לצפון אפריקה, ההיסטוריה הכללית שלהן נעלמת כמעט לגמרי והסיפור הוא רק עלינו ועל העוול שנעשה לנו שם. אין למרוקו היסטוריה, כמובן, אלא ביחסה ליהודים. אין לגרמניה קיום אלא בתודעת השואה. ההיסטוריה של מדינת ישראל מופיעה בחמש שאלות בלבד מתוך 21.

התלמיד הישראלי, לפי השאלון הזה, אמור לדעת הכל על ההבדל בין היהודים הוותיקים לחדשים בצרפת בשנות השלושים, אבל על מלחמת יום הכיפורים הוא נשאל שאלה כללית בנוסח `הצג שתי סיבות לפריצתה`. שום דבר שאירע אחרי 1975 אינו קיים או רלוונטי.

אני יכול להמשיך, אבל סביר שהבנתם. בהיסטוריה שנלמדת במערכת החינוך בישראל היהודים הם עם כמעט לבדד ישכון, נרדף ושנוא. אירועים היסטוריים גדולים שלא קרו לנו אינם קיימים כלל, אלה שכן קרו נלמדים בעיקר דרך הפריזמה היהודית - והיא כמעט תמיד פריזמה של קורבן.

הקומיקאי האמריקאי ג`קי מייסון סיכם פעם את כל החגים היהודיים במילים `ניסו להרוג אותנו. שרדנו. עכשיו לאכול`. לימודי ההיסטוריה בבית הספר נראים אותו דבר, רק בלי האוכל.

תוסיפו לזה את העיסוק הקדחתני בשואה, שראשיתו בגני הילדים וסופו במסע היוקרתי לפולין, ותקבלו תלמידים שלא רק שעולמם צר ומלא רודפים, אלא שגם ההיסטוריה הישראלית נמחקת ממנו. תבחנו את הילדים שלכם: מה שהם יודעים על מלחמת לבנון הראשונה או יום כיפור יזעזע אתכם.

יש לתוכנית הלימודים הזו סיבות היסטוריות ופוליטיות, אבל כדאי להתמקד בתועלת שיש בה למי שאוחז בהגה: לאזרחים כאלה קל יותר למכור איום קיומי מתמיד, הצדקה אוטומטית לכל מעשה כוחני, שנאת זרים - כל מה שחלק גדל והולך של מעשי השלטון הישראלי נשענים עליו.

קל יותר לספר להם שאנחנו המדינה המוסרית ביותר בעולם (ולה הצבא המוסרי ביותר בעולם, כמובן), ושמי שמבקר אותנו עושה את זה כי הוא אנטישמי, ולא כי יש לו בעיה עם מדיניות כזו או אחרת. קל יותר להסביר להם שלסכסוכים אין פתרון, ושמי שחושב אחרת הוא בוגד. בקיצור, תביטו במה שקורה סביבכם, באווירה הציבורית ובתקשורת, ותבינו שהכל מתחיל בלימודי ההיסטוריה.



ד נ
קישורים למאמרים האחרונים בנושא

היום (רביעי) משמרות מחאה ברחבי הארץ: די למעצרים המנהליים! ישוחרר מאהר אל-אח`רס!
גם על זה לא שמענו שום דבר בתקשורת הישראלית
בבית המשפט בירושלים - תביעה של צלם העיתונות הפלסטיני נידאל שתיה שחיילי צה"ל ירו בעין שמאל שלו