קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים    אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך    
מגזין הכיבוש - חיים תחת כיבוש

עמוד הבית  חזרה הדפס  שלח לחבר

הרב כהנא חוזר מהמתים.
hahem
שלום בוגוסלבסקי
26.10.10
http://www.hahem.co.il/scissors/?p=320




הרב כהנא חוזר מהמתים.


פסטיבל השנה העשרים ליום הירצחו של הרב מאיר כהנא עומד בסימן מיתוג מחודש של האיש ומשנתו. בערוץ 7, אולי גוף התקשורת המרכזי של הימין הדתי, הוקדשו לו לאחרונה שבע כתבות ומאמרים, כולם אוהדים, אף לא מילת ביקורת אחת. בין השאר, דווח על יציאת חוברת קומיקס לילדים על משנתו של כהנא (תודה לעופר נ. שהפנה את תשומת לבי) שעליה שווה להתעכב לרגע. כמו שאמרו הפרסומאים של קודאק, תמונה שווה אלף מילים, והצד הוויזואלי כאן בהחלט חושף טפח מעולמם הפנימי של הנגועים בדבר. וכמובן, מסר לילדים הוא מסר מרוכז. אין שם מקום לבבל`ת, אומרים רק את מה שבאמת חשוב להגיד.

תשימו לב, למשל, לייצוג של `הגויים` כגבר שחור מהסוג שראינו בקריקטורות גזעניות בארה`ב, קומפלט עם שפתיים ממש עבות ושיער מקורזל. שימו לב לשיירת הפליטים הקטנה שמתארת את הגויים שעוזבים את הארץ, זוג ערבים בתלבושת מסורתית, אותו שווארצע חיה ובסוף, גם ילד אשכנזי זועף עם סמל השלום על החולצה. שימו לב גם איך כל היהודים הם דמויות חביבות ומחייכות וכולן, למעט רוסי אחד, חובשות כיפה.

יש כאן ניסיון בולט לעשות לכהנא קנוניזציה. לא רק את משנתו מנסים להראות כבת בית טבעית בשיח הישראלי, אלא ממנו עצמו מנסים לעשות קדוש. שם החוברת הוא `רבי מאיר בעל הנס`. מדובר במותג דתי ידוע ומקובל שמתייחס לרב מדור התנאים, שמושאל כאן, על האסוציאציות שלו והצלצול המוכר והמקובל, כדי לתאר את הרב מאיר כהנא. וגם ניסים, מסתבר, יש בסיפור.

הקומיקס מתאר את הרב מאיר יהודה גץ, מבכירי העוסקים בקבלה ורב הכותל והמקומות הקדושים בזמנו, כמי שמספר שחלם ש`משיח בן יוסף` נרצח בארה`ב, ובבוקר נודע לו על הירצחו של כהנא.

משיח בן יוסף, שלפי מסורות מסוימות הוא מצאצאי רחל אימנו, שהפולחן שלה תופח ותופס משמעויות לאומניות יותר ויותר לאחרונה, הוא זה שמקדים את המשיח המוכר יותר, משיח בן דויד. משיח בן יוסף אמור לדאוג לכל האלמנטים המעשיים והחומריים של הגאולה. כלומר, להביא את המדינה למצב הרצוי, ואז יבוא משיח בן דויד וידאג לחלק הרוחני. לפי המסורת, משיח בן יוסף אמור להירצח בזמן מלחמת גוג ומגוג שקודמת לביאת המשיח הסופי, ולפי אחת המסורות, מי שיהרוג אותו יהיה `שר הערב רב`. מיהו אותו ערב רב (PDF), קוראי הבלוג כבר אמורים לדעת.

אני יכול לנחש רק שסיפור הפיכתו של הטרוריסט המת ללא פחות מאשר הנאמבר-טו של המשיח עצמו קשור לברית הלוהטת שמתרקמת לאחרונה בין הכהניסטים לחב`ד. הימין הקיצוני החב`דניקי תופס בשנים האחרונות מעמד מוביל בימין הדתי – הבולטים במגמה זו הם הרבנים גינזבורג וליאור, ובאמצעות `המטה להצלת העם והארץ` הם גם אחד מהכוחות הארגוניים והכספיים המשמעותיים שם. היות שגם לחב`ד יש משיח מת, והוא משיח בן דויד, למה לא לעשות מזה סיפור משותף על ביאת המשיח במהרה ובימינו?

המסר בכל שבעת המאמרים המפנקים חוזר על עצמו, רציתי להוסיף בגרסאות שונות, אבל בעצם באותה הגרסה אם לא באותן המילים. כהנא מתואר כמי שההבדל בינו לבין שאר הימין הוא הבדל של סגנון ותדמית בלבד, לא הבדל עקרוני. ההבדל הזה מיוחס לא רק לגורמים העוינים הרגילים שמואשמים ע`י הימין… ובכן, בכל דבר, שהשחירו את דמותו ועיוותו את מסריו, אלא גם לכך שכהנא אמר את הדברים כמות שהם, להבדיל מהאחרים שניסו לרכך, למסך ולהצניע. עכשיו, כך נטען, הימין כבר לא טורח לעשות זאת ולכן הגיע זמן הרהביליטציה. הימין חייב לכהנא התנצלות, וצריך לפנות למשנתו ולממשיכי דרכו מקום של כבוד בשורותיו.

בתור מי שדווקא רואה את המגוון בציבור הדתי, מכיר כמה מהקולות האלטרנטיביים שנשמעים בו וטוען שהדתיים הלאומיים עומדים לפני פיצול וכבר אי אפשר לראות בהם מגזר אחד, אני מתקשה להתווכח עם הטענה בכל מה שנוגע לזרם המרכזי בימין, כולל החילוני, מנתניהו ודרומה.

איתמר בן גביר צודק. הסיסמה `בלי נאמנות אין אזרחות` שמקובלת במידה זו או אחרת על רוב הציבור בארץ היא רעיון כהניסטי מרכזי. העמדה לפיה כל גוי שלא יהיה נאמן, בפועל, ל`יהדותה` של המדינה צריך לעזוב כבר לא נשמע מרחיק לכת כמו שנשמע לפני עשרים שנה.

הרעיון המרכזי של כהנא, לפיו היהודים הם עם מיוחד וארץ ישראל היא ארץ מיוחדת ולכן לא חלים עליהם אותם כללי מוסר (`של גויים`) שחלים על כל אחד אחר מקובל בהחלט גם על הימין החילוני. נתניהו עצמו אמר בישיבת הכנסת לזכרו של רחבעם זאבי שהקשר בין העם היהודי לארץ ישראל הוא דבר שאין דומה לו בהיסטוריה האנושית, ואם הוא לא התכוון בזה שזכותם של היהודים להגדרה עצמית איננה שווה אלא עליונה על זכותם של הפלסטינים, אז אני לא יודע למה, לעזאזל, הוא התכוון.

ראשי `אם תרצו`, רונן שובל וארז תדמור, באותו ביטאון בו מצוטטת ברכת הדרך של נתניהו לתנועתם, ושסגנו, יעלון נאם בכנס הייסוד שלהם וקיבל תרומה של עשירייה מהאבא המיליונר של רונן, ושגם שר החינוך וראשי משרדו אוהדים שרופים שלה כתבו שהקשר הוא `כה עמוק, שהוא מעניק ליהודים עדיפות מוסרית עליונה בזכות על הארץ.` אני יכול רק להניח ש`עליונות` זאת צריכה לבוא על חשבון הזכויות של מישהו אחר.
דבריו של ליאור על `המוסר היהודי` הם כבר עניין של יום ביומו. הטוקבקיסטים, לפחות, אתו וגם דבריו לפיהם צריך לעולל לפלסטינים את מה שהם רוצים לעולל לנו (ולא צריך להרחיב מה ליאור, ועוד חצי מהעם, חושבים שהפלסטינים רוצים לעולל לנו, נכון?) כבר בקושי גורמים להרמת גבה.

ומה בדבר הטענה לפיה כהנא היה הראשון שהציף במלוא חומרתה את שאלת ה`יהודית` מול `דמוקרטית`, שאלה שרק בשנתיים האחרונות הגיעה למרכז השיח הציבורי? הרי כל תלמיד בבית ספר מדקלם היום `קודם יהודית ואז דמוקרטית` והרעיון לפיו ישראל תהיה דמוקרטית רק במידה שה`יהדות` של המדינה מאפשרת הוא הבון-טון והמיינסטרים החדש, זה שהמערערים עליו מואשמים ברצון `להשמיד את המדינה`. בזמן שכהנא היה חי, כך לפחות אני זוכר, צמד המילים האלו נתפס כמתאר דברים שמתקיימים בו זמנית, בלי סתירה ביניהם. אולי היינו נאיבים, אבל לפחות לא זרקנו את הדמוקרטיה לפח בכזאת קלות.

צודקים הכהניסטים בכך שהסגנון המקובל בארץ היום כבר עשה כברת דרך ארוכה לכיוון הסגנון של כהנא. אני זוכר, למשל, את החוברת של `יש גבול` שיצאה בתחילת שנות התשעים וחשפה, לראשונה, שיש בצה`ל יחידות מיוחדות לחיסול מבוקשים. קמה צעקה גדולה, אנשים אמרו שזה לא ייתכן, שאנחנו לא עושים דברים כאלה, אמרו שזו עלילת דם. היום חיסול מבוקשים, גם כשאפשר לעצור אותם, גם בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון, גם כשזה כרוך בהרוגים חפים מפשע ובעיקר, כפרקטיקה יום יומית, נתפסת כדבר הטבעי ביותר בעולם. אם כבר, הביקורת היא שלא עושים את זה מספיק.

אני בספק אם היינו טובים יותר לפני עשרים שנה, אבל אז, עוד היו לנו יומרות והייתה לנו בושה. היום, אנחנו כבר יודעים שאנחנו לא מוסריים, רק שלהיעשות מוסריים זה קשה. הרבה יותר קל ונוח לאמץ מוסר אחר, `מוסר יהודי` לשיטתם של הכהניסטים ורבני חב`ד, שאומר לנו לא רק שאנחנו בסדר, אלא שנהיה אפילו יותר מוסריים אם נעשה פשעים גרועים הרבה יותר.

אכן, הדור שנרתע מהסגנון של כהנא כבר לא איתנו. הציונות הדתית נוסח המפד`ל הישן מתה והפכה לציונות דתית נוסח הרב מרדכי אליהו, שגם ההספד המשתפך שלו מצוטט באותו הקומיקס ושהגרסה ה`חילונית` שלה מקודמת בהצלחה בימים אלו ע`י `אם תרצו` ושכמותה. מסתבר שהטענה לפיה הרתיעה מכהנא ורעיונותיו בזמן הזה היא בסך הכול דעה קדומה שעתידה להתמוסס, יש לה על מה לסמוך.



ד נ
קישורים למאמרים האחרונים בנושא

סוף שבוע של הפגנות בדרישה להפסקת אש והחזרת החטופים
מנסים לשמור על שפיות
זה אינו "מבצע נגד טרור"- זהו נסיון לדכא מרד