קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים    אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך    
מגזין הכיבוש - נושאים קשורים

עמוד הבית  חזרה הדפס  שלח לחבר

לנקות את מגילת אסתר מהטפה לרצח
מאת איתן קלינסקי
הגדה השמאלית
18.3.2011
http://hagada.org.il/2011/03/18/%D7%9C%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%AA-%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA-%D7%90%D7%A1%D7%AA%D7%A8-%D7%9E%D7%94%D7%98%D7%A4%D7%94-%D7%9C%D7%A8%D7%A6%D7%97/

אני אוהב את מגילת אסתר כי חברתי לחיים זה חמישים ושש שנים, ואם ילדינו, נושאת את השם אסתר. אך יש לי שיח ושיג מר עם לא מעט פסוקים במגילה הנושאת את השם אסתר; המגילה האחרונה מחמש המגילות.

בסוף האגדה על נצחון מרדכי ואסתר המלכה על המן האגגי הרשע בממלכת פרס מופיע הפסוק המפורסם : `וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם` ( מגילת אסתר ח`, 17). זו הפעם היחידה שמופיעה בתנ`ך המילה `מתיהדים`, ולצערי היא מוזכרת בהקשר של פחד מהשררה. מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית ליהדות. אני אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. לא אהיה עם הרוקעים ברגלים והמתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה של יהדות שיכורת כוח ועוצמה.

בימים שהמפלגות החרדיות מרעישות עולם בנושא הגיור ואף מאיימות בפיצוץ הקואליציה אם יתקבל חוק הגיור, יעלזו הדתיים ויהיו שיכורי שמחה למקרא הפסוקים המעידים על גלי גיורים המוניים. ומה שהחל בעידן הפרסי, לפי עדות מגילת אסתר, הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. אלא שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על ידי דמויות שהבולט מביניהן הוא אלכסנדר ינאי.

לבי לא עם הפסוקים המעוררים זקפה לאומנית – `וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך …הָרְגוּ בְּשוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף` (מגילת אסתר, ט` 16). לא אהיה שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של האשמים הישירים בהתאכזרות ליהודים ולא בטבח המוני של 75 אלף גברים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות. וזאת, בנוסף ש`בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בְּאָדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָן שְׁלֹש מֵאוֹת אִישׁ ` (מגילת אסתר, ט` 15).

אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידאל שלה מעלה על נס אלוהי את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות `כִּי נָפַל פַחֲדָם שֶׁל כָּל הָעַמִֹים` (מגילת אסתר, ט` 2 ). אינני רוצה את תאוות הנקם וההנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה: `וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוייְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָּן וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם` (מגילת אסתר, ט` 5 ). אני אמחק ממגילת אסתר שלי את הפסוק `לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז` (מגילת אסתר, ח` 11). ומאחר שיש לי כבוד לשפה העברית, אינני רוצה להעלות על דל שפתי מלים עבריות שיש בהן התר להרוג את האויב, כולל טף ונשים, ולבוז שלל. לזכותו של העם, לפי הכתוב במגילה, שהם לא חטאו בחטא השלל והביזה.

יכ
קישורים למאמרים האחרונים בנושא

ביאטה, אני והסרטן
מאדם קלר - מסר אישי על אבל קשה וכואב ועל התגברות
בית המשפט בירושלים ביטל את מעצרו של מוחמד כנאענה, ממנהיגי תנועת אבנאא אלבלד