קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים
    
אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך
    
מגזין הכיבוש - פרשנות
עמוד הבית
  
חזרה
 
הדפס
  
שלח לחבר
הם פוגעים גם במתים / הרב אליהו קאופמן
בס`ד
הם פוגעים גם במתים / הרב אליהו קאופמן
ביום ראשון- שלאחר יום הכיפורים , התלוויתי לחכ`י חד`ש , מוחמד ברקה ועפו
אגרבייה , שיצאו להיווכח בעיר יפו בזוועה נוספת שהותירו אנשי `תג מחיר` שעדיין
נותרו `אנונימיים. עמדתי נדהם מול הזוועה ולרגע ניסיתי לדמיין שהדבר אירע לבית
עלמין יהודי באירופה. צי של צלמים ועיתונאים בטח היו שם וראשי המדינה- בה צוירו
כתובות הנאצה בבית העלמין, היו עומדים ומתנצלים לפי תור. האירגונים היהודים היו
נואמים על `אנטישמיות` ואלי ויזל האגדי (האמיתי או הלא אמיתי...) היה כבר מגיע
מארה`ב ואולי גם סוחב עימו את הנשיא אובמה.
אבל ביום ראשון (ה-9 לאוקטובר 2011) – בבתי העלמין ( המוסלמי
והנוצרי-אורתודוכסי) ביפו, מלבדנו בקושי נכחו שם עוד אדם קשיש וכואב ושני נציגי רשת
האינטרנט הערבי המקומי. הכתובות האדומות והמאיימות - על קברי חסרי הישע, דיברו בעד
עצמן. כן - כתובות אנטישמיות במלוא מובן המילה, שהרי בסה`כ גם הערבים הם שמים!
הזעזוע הוא שהאשמים עדיין לא נתפסו וישנם אפילו עיתונאים פשיסטים ש`מבינים` את
`ילדי תג מחיר`! מאחר וה`נכבא` אסורה להישמע בישראל ה`דמוקרטית` הרי שלערביי יפו
אין אפילו זכות למקור השוואה בין הפוגרום האנטישמי שעברו קברותיהם לבין איזושהי
שואה מסוף שנות הארבעים, כפי שלמשל ליהודי אירופאי יש זכות להקביל בין כתובת
אנטישמית לשואה המרה של המחצית הראשונה של שנות הארבעים.
אבל כמי שפעיל בנושא קברים ובתי עלמין יהודיים קרוב ל-15 שנה, חשתי זעזוע
נוסף מביקורי בבית העלמין המוסלמי ומצפייתי על בית העלמין הנוצרי הסמוך. בבתי
העלמין הללו לא רק שקבורים אנשים שלא מזמן הלכו לעולמם אלא שעדיין קוברים שם את
המתים כל יום, אך בתי העלמין הללו נראים כאילו היו מוצג ארכיאולוגי מלפני מאות
ואלפי שנים! להבדיל מבתי העלמין היהודיים בארץ ישראל או בעולם הרי שביפו הערבית בתי
העלמין מוזנחים, החומה פרוצה וללא שומר או עובד תחזוקה. אין שם שירותים למבקרים,
המצבות הרוסות ובעלי החיים הפכו אותן להריסות . יותר ויותר מצבות שוקעות מידי יום
ביומו בחול ונסחפות אל הים הסמוך.
הכל החל ב-1948 ולאחר שפליטי יפו הוברחו . מישהו כבר דאג שיאמר כי הללו
ברחו ורכושם (הניידי והלא ניידי) הפך להפקר שעליו השתלט האפוטרופוס הכללי ללא זכות
לוואקף המקומי לערער על כך. בשנים האחרונות התעופפו בגצי`ם מוסלמים בעניין אך הכל
נידחה. עיריית ת`א מצידה איננה ששה לתקן את העזובה, הטרטורים הללו הם הסיבה העיקרית
להיעדר הזרמת תקציבים ובתי העלמין הללו נראים די דומה לבית עלמין שזה עתה נחשף
בחפירות ארכיאולוגיות.
`חסד של אמת` הוא חסד שנעשה בקבורת המת ודאגה לצרכיו האחרונים, משום שלמת אין
עוד כוח להודות או לגמול טובה למטיביו. אך כפי שיש `חסד של אמת` יש גם רשע של אמת.
זהו רשע של שפלי השפלים הפוגעים במתים מתוך ידיעה שהמת אינו יכול עוד להתגונן
ולהזיק להם. הייתי מצפה שעיריית ת`א לא תסתתר מאחורי גבו הרחב של `האפוטרופוס
הכללי` או הבג`ץ אלא תדאג לבתי העלמין הערביים ביפו לפחות כמו שהיא דואגת לבתי
העלמין שבקרית שלום או ברחוב טרומפלדור. אני כולי תיקווה שמישהו בכל זאת יתייחס אל
מה שכתבתי ויציל את כבוד המת מחילולו.
O
N
קישורים למאמרים האחרונים בנושא
בדרך למצדה - מאת עמוס גבירץ
מלחמת הסחת הדעת - או, סכנת הג`נוסייד בעזה
ההטעיה של הסכמי אוסלו