קישור ל-RSS
העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו; לא בגלל שאנשים הם רעים    אלא בגלל שאנשים לא עושים דבר בקשר לכך    
מגזין הכיבוש - חיים תחת כיבוש

עמוד הבית  חזרה הדפס  שלח לחבר

ראיון עם חבר שחי בשטח האפרטהייד
on-the-left-side
גיל אור
08.04.14
http://on-the-left-side.org.il/%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%9D-%D7%97%D7%91%D7%A8-%D7%A9%D7%97%D7%99-%D7%91%D7%A9%D7%98%D7%97-%D7%94%D7%90%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%94%D7%99%D7%99%D7%93/



נקרא לו עבד – שם בדוי, אך לא לגמרי. מזכיר `עבד`, אדם שתלוי ברצון הטוב של בני המעמד השולט, היהודים.

היהודים שולטים בשטחי מדינת האפרטהייד, נהנים לחיות במדינה דמוקרטית לכאורה, מתעלמים מהכיבוש ומההתנחלויות. העבדים והאדונים חיים במדינת האפרטהייד. ניתן לטעון שמדובר במצב של כיבוש זמני, ושגם דמוקרטיות יכולות לכבוש שטחים (וייטנאם, איי פוקלנד), אבל מרגע שדמוקרטיות מקימות ישובים-התנחלויות, כבר לא מדובר בכיבוש אלא באפרטהייד. בבית אשתי ואני צוחקים על הרעיון של הכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית: `הם יכירו בנו כמדינה יהודית ואנחנו נכיר בהם כבני אדם`… במדינת ההתנחלויות בשטחים הכבושים יש הפרדה על בסיס גזעי או לאומי, וזה מצדיק את המונח אפרטהייד.

araviאת עבד הכרתי כאשר בא, כבעל מקצוע, לעבוד בדירתי. נקשרה שיחה שהובילה להיכרות חמה עם משפחתו. אני פוגש את עבד כל חודש על כוס קפה. באחד המפגשים, ראיינתי אותו.
שאלה: לפני 6 שנים החרימו למשפחה שלך אדמה, בצו צבאי, בשביל להקים את חומת ההפרדה. הצעתי לך לפנות ולערער על הפקעת האדמה שלכם, וסירבת. היום אתה לא כועס על ההפקעה?
תשובה: אני לא כועס על זה, אני צוחק. הגעתי למצב ששכנעתי את עצמי שלא אכפת לי. אם אתה עושה רע, אתה מכאיב רק לעצמך. אני צריך להישאר באהבה ובשקט.

ש`: ממי קבלת את האדמה הזו?
ת`: האדמה הזו מאבא ומסבא, הם הגיעו לכפר לפני שנים. אני לא כועס בגלל שהפסדתי אדמה, אבל מי שלקח יפסיד את השקט שלו, את הבריאות שלו. הוא חשב לעשות גדר לעצמו, שלא יתחבר עם עם אחר, והוא לא יכול לשתות קפה ברמאללה. אז מי הפסיד? אני הפסדתי אדמה, אבל אני מגיע לתל אביב – אני חופשי יותר ממנו.

ש`: אנשים בכפר שלך מכירים את הדעות שלך?
ת`: אף אחד לא אומר לי שאני נודניק. מי ששומע אותי שואל אותי למה אני חושב כך, ולא אומרים לי תשתוק או אתה מקלקל. הם רוצים שיהיה שלום ולא רוצים לזרוק יהודים לים. הם שואלים למה יש מחסום, מחכים להזדמנות שיהיה טוב יותר. יש משפט שאומר: `אני היה לב שלי בוכה`. מתי שהיה יהודי אחד שנהרג בתאונת דרכים, אני בכיתי. מתי שהיה פיצוץ באוטובוס בגלל אדם שמת, אולי הוא היה מציל אותי ממשהו קשה. כל אדם הוא שותף שלי לכל דבר טוב.

ש`: אז איפה הקושי שבמצב הפוליטי כאן?
ת`: יש שני קיצוניים, יש דתי ויש קיצוני כאדם. קיצוני דתי הוא ברחה לו הידיעה העצמית שלו כאדם, בתוך הידיעה של החכמים. נניח אני דתי, הולך למסגד וקורא ספר דתי. הרבה מהכתובים זה לא אמת, והם מדברים בשם העולם ובשם האלוהים ולא נותנים לאדם עצמו לחפש את הדברים הנכונים. נותנים לו מילים גדולות שהוא לא יכול לקלוט אותם, והוא אומר אני שומע מהרב או מהשייח` השייכים למסגד.

ש`: אז איך אתה מבין את הקוראן?
ת`: אני מבין שהוא מהטבע, מההרים, מהוואדי, מהעץ, מהציפור, מהחיות ומהבניינים. הכוונה שהקוראן לא צריך פירוש, הוא מובן לבד, הכול ברור.

ש`: אני מכיר אותך הרבה שנים, אתה רוצה פה שלום?
ת`: אני לא צריך לשלוט עליך. בשביל מה לנצח את ישראל? למה ישראל תנצח מישהו אחר? הבן אדם עצמו, זה שנולד, הוא שמנצח. למה לשבור או לקחת ממנו את זה? תניח לאדם, ניתן לעולם דברים יותר יפים. למה לשבור?
- See more at:
קישורים למאמרים האחרונים בנושא

סוף שבוע של הפגנות בדרישה להפסקת אש והחזרת החטופים
מנסים לשמור על שפיות
זה אינו "מבצע נגד טרור"- זהו נסיון לדכא מרד